Konec spalování bioodpadu na zahradách

Zastupitelstvo města Brna schválilo na svém zasedání 25.02.2025 zrušení Obecně závazné vyhlášky, která na území města Brna stanovovala tzv. pálicí dny v jednotlivý městských částech. Její platnost bude 15. dnem po vyvěšení, tzn. přibližně v druhé polovině března nebo začátkem dubna. Vyhláška musela být zrušena z důvodu rozporu mezi dvěma zákony. Kdy zákon o odpadech pohlíží na biologický materiál ze zahrad jako na odpad a s tím může nakládat pouze oprávněná osoba, která má k této činnosti povolení. Z toho důvodu bylo novelizováno ustanovení zákona o ochraně ovzduší, které upravovalo možnost pro obce vydat obecně závaznou vyhlášku stanovující podmínky pro spalování suchého rostlinného materiálu.


Co to znamená pro občany?
V tu chvíli již nebude možné, aby občané pálili jakýkoliv biologický odpad ze zahrad za účelem jeho odstranění, tak jako byli zvyklý doposud. Zahrádkáři můžou naložit s tímto materiálem jinými způsoby, kdy nejvhodnější je maximum materiálů zkompostovat přímo na své zahradě. V případě, že není technicky možné některé části kompostovat, je občanům k dispozici široká síť sběrných středisek, kde je bioodpad možné bezplatně předat. A jedná se i o prodloužení otevírací doby některých sběrných středisek.
Dále se připravuje rozšíření nabídky velkoobjemných kontejnerů, které by byly v určitou dobu k dispozici v blízkosti zahrádkářských oblastí.


To už si nebudu moci opékat špekáčky nad ohněm?
Konec spalování se týká pouze rozdělávání ohně za účelem odstranění bioodpadu, netýká se případů, kdy je oheň rozděláván v případě pro přípravu pokrm nebo třeba „pálení čarodějnic“. V tomto případě je na ohništi dovoleno pouze spalování suchého dřeva případně jiného vhodného paliva.
Na listí ani trávě se opravdu špekáčky připravovat nedají!

kalendář Zveřejněno 5. 3. 2025

Nabídka sazenic jedlí ZDARMA

V rámci ekologického projektu nabízejí žáci VI.M ze ZŠ Pastviny několik sazenic jedlí, které byly ve škole využity jako vánoční stromečky.

Jedle můžete vysázet na vlastním pozemku nebo zahradě.

V případě zájmu se prosím ozvěte na email: borovcova@zspastviny.cz

Možnost vyzvednout jedličku je do 31.3.2025.

plakát od žáků s obrázkem jedličky

kalendář Zveřejněno 5. 3. 2025

Opravy povrchů komunikačních ploch prováděné společností Brněnské komunikace

V návaznosti na sdělení společnosti Brněnské komunikace a.s. informujeme o nadcházejících termínech a přibližném rozsahu souvislé údržby povrchů komunikačních ploch, které budou v roce 2025 probíhat na území MČ Brno-Komín. Uvedené termíny jsou zpravidla městské části sděleny společností Brněnské komunikace a.s jako závazné a městská část je nemůže ovlivnit. Zodpovědný pracovník společnosti Brněnské komunikace a.s. pro konkrétní akci je uveden u každé akce:

ul. Podveská - chodník na pozemku p.č. 1486/42 k.ú. Komín (přibližně proti objektům Podveská 11-23), rozsah cca 150 m2. Pohyb chodců bude řešen koridorem pro pěší na protější straně ulice Podveská, předpokládaný termín 10.03.2025 - 30.04.2025. Zodpovědný pracovník společnosti Brněnské komunikace a.s. v této věci je J. Ingr., tel.: 734 416 453

 ikona Podveska_oprava povrchu (JPG 461.4 kB)

 

kalendář Zveřejněno 3. 3. 2025

Výstava o lidech se sluchovým znevýhodněním

Proběhne: 3. 3. 2025 – 3. 4. 2025 22:00

Statutární město Brno, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Masarykovy univerzity s organizacemi SUKI a Tichý svět pořádají putovní výstavu o životě
neslyšících.
Přijďte nahlédnout do světa osob se sluchovým znevýhodněním z jiné perspektivy.
Poznejte různé typy sluchového handicapu.
Seznamte se s oblastí znakového jazyka a bezbariérové komunikace a dalšími.
Výstava se koná na Poliklinice Halasovo náměstí Brno-Lesná od 3. 3. do 3. 4. 2025
Po–Pá 6.30–19 hod.

letáček s informacemi o akci

kalendář Zveřejněno 3. 3. 2025

DOOR TO DOOR – D2D PRO VĚTŠÍ KOMFORT PŘI TŘÍDĚNÍ ODPADU

Jak jsme Vás již informovali, na území města Brna se postupně zavádí systém, který umožňuje občanům komfortněji třídit odpad přímo v domácnostech. V praxi tento systém znamená, že nádoby na tříděný odpad jsou umístěny přímo v bytovém/rodinném domě, odkud je v pravidelných intervalech sváží svozová firma. Na území města Brna zaštiťuje tento systém Odbor životního prostředí Magistrátu města Brna ve spolupráci se společností SAKO Brno a.s.

Pro jaké objekty je tento systém určen?

Zejména se jedná o bytové domy v sídlištích, kde dochází k rychlému naplnění hnízd s kontejnery na tříděný odpad. Tuto možnost třídění však mohou využít i obyvatelé rodinných domů.

Než se rozhodnete k systému připojit, dobře zvažte, že je třeba dodržovat podmínky, které jsou pro tento systém stanoveny (a to bez výjimek!).

Jak tedy zhruba systém Door to Door v Brně funguje a co nabízí:

  • Jedná se o přidělení a pravidelný svoz nádob o velikosti 240 l na PAPÍR a PLAST (240 l = velikost klasické popelnice).
  • Za přidělené popelnice se neplatí žádný zvláštní poplatek.
  • Svoz probíhá pravidelně 1 x za 7 dní, odděleně od svozu směsného komunálního odpadu.
  • Nádoby musí být umístěny na soukromém pozemku (vnitřní popelárna / předzahrádka – popelnice slouží pouze pro nemovitost, které byla přidělena). Není možné ji mít třeba před domem na veřejně přístupném chodníku.
  • V den svozu je třeba nádobu umístit před dům, aby k ní popeláři měli přístup a po svozu je nutné ji opět „poklidit“ na svůj soukromý pozemek.  

Co tedy dělat v případě, že máte zájem se k systému Door to Door připojit? 

V první řadě je třeba prověřit, zda Vaše nemovitost disponuje dostatečným prostorem pro umístění nádob. I když se jedná o nádoby standardní, pro informaci přidáváme rozměry nádob:

Typ Objem Rozměr v mm (š x h x v) Plastová nádoba na papír 240 l 580 x 720 x 1070 Plastová nádoba na plast 240 l 580 x 720 x 1070  

Typ Objem Rozměr v mm (š x h x v)
Plastová nádoba na papír 240 l 580 x 720 x 1070
Plastová nádoba na plast 240 l  580 x 720 x 1070

Pro jistotu připomínáme, že nádoby musí být umístěné na soukromém pozemku (vnitřní popelárna, předzahrádka apod.), nesmí být umístěny na veřejném prostranství (např. na chodníku). Jedná se o nádoby určené pouze pro Vaši nemovitost, nikoliv o veřejné stanoviště, ke kterému může mít přístup každý. V den určený den svozu je NUTNÉ nachystat nádobu před dům, aby k ní popeláři měli přístup (v případě, že se do systému připojíte, je to Vaše povinnost). Po svozu je NUTNÉ nádobu opět poklidit na její místo, do popelárny nebo předzahrádky (opět je to povinnost Vaše nikoliv popelářů)

1. KDO a S KÝM

Umístění nádob na tříděný odpad si vlastníci nemovitostí řeší sami na Odboru životního prostředí Magistrátu města Brna – městská část Brno-Komín odpadové nádoby neposkytuje, nezajišťuje a nezajišťuje ani jejich vývoz nebo případnou komunikaci v této věci. Žádost na Odbor životního prostředí Magistrátu města Brna, Kounicova 67, 602 00 Brno, podává v případě bytového nebo rodinného domu jeho vlastník / předseda SVJ / příp. jejich zástupce.  Kontaktní osoba na Odboru životního prostředí Magistrátu města Brna je Ing. Kateřina Matějíková, e-mail: matejikova.katerina@brno.cz, tel.: 542 174 550. Podle informací, které máme k dispozici, lze žádost podat prostřednictvím e-mailu (doporučujeme) nebo telefonicky. 

2. KDE

Po prověření dostupnosti území městské části Brno-Komín pro svozové vozidlo (jedná se o jiný typ vozidla, než je standardní svozové vozidlo) mohou tento způsob třídění odpadu využít vlastníci nemovitostí nacházejících se téměř ve všech ulicích MČ Brno-Komín. Vhodné ulice jsou uvedeny níže. Do systému Door to Door se tedy MOHOU zapojit vlastníci nemovitostí nacházejících se na těchto ulicích: Absolonova, Běly Pažoutové, Boční, Branka, Bystrcká, Čichnova, Dělnická, Habřinova, Hlavní, Houškova, Chaloupky, Chochola, Chytilova, Jožky Jabůrkové, Jundrovská, Kníničská, Kristenova, Lísky, Nad Lískami, Olbrachtovo náměstí, Palcary, Pastviny, Podlesí, Podskalská, Podveská, Ruský vrch, Řezáčova, Sadařská, Součkova, Svratecká, Šaracova, Štompil, Uhlířova, ulice Čoupkových, Ulrychova, Urbánkova, Urxova, Vavřinecká, Včeličkova, Záhumní, Závist

3. CO UVÉST DO ŽÁDOSTI

Do žádosti je třeba uvést jméno, příjmení, kontakt (telefon, e-mail), adresu domu, typ nádoby a počet kusů (např. 1 x PAPÍR, 1 x PLAST), četnost svozu. Žádost směřujte na Odbor životního prostředí Magistrátu města Brna k Ing. Kateřině Matějíkové, e-mail: matejikova.katerina@brno.cz, tel.: 542 174 550.

4. JAK ČASTO SVOZ PROBÍHÁ

Svoz probíhá maximálně 1 x týdně v konkrétní svozový den, který musíte respektovat. Společnost SAKO Brno a.s. na základě svých zkušeností zejména v případě rodinných domů doporučuje frekvenci svozu 1 x 14 dní. Důvodem je, že nádoby, které jsou plné jen z poloviny zbytečně zdržují a zdražují svoz.   Poslední informace se týká nádob na směsný komunální odpad. Pokud se tento systém třídění ve Vaší nemovitosti osvědčí, můžete následně podat i žádost o snížení počtu „černých“ popelnic na směsný komunální odpad. Zapojení do systému Door to Door však tímto není podmíněno. Děkujeme, že třídíte.

Mgr. Patricie Jégrová, Odbor dopravy a životního prostředí ÚMČ Brno-Komín

(obrázek v článku: www.sako.cz)

kalendář Zveřejněno 17. 2. 2025

Revize katastru nemovitostí

Proběhne: 15. 4. 2025 01:00 – 30. 6. 2027 03:00

Obec Brno podle ustanovení § 38 odst. 1 písm. a) zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon),
o z n a m u j e
na základě sdělení Katastrálního úřadu pro Jihomoravský kraj, Katastrální pracoviště Brno-město (dále jen „katastrální úřad“) č.j. RO-4/2025-702, že v katastrálním území Komín obce Brno bude zahájena revize katastru nemovitostí,
která potrvá od 15.4.2025 přibližně do 30.6.2027.
Během revize katastru nemovitostí budou zaměstnanci katastrálního úřadu revidovat soulad údajů katastru se skutečným stavem v terénu. Účast vlastníků a jiných oprávněných není při revizi katastru nezbytná. V případě zjištěného nesouladu mezi stavem evidovaným v katastru a stavem v terénu budou vlastníci zváni k jeho projednání se zástupcem katastrálního úřadu.
V této souvislosti upozorňujeme vlastníky nemovitostí na jejich povinnosti, vyplývající z ustanovení § 37 odst. 1 katastrálního zákona, zejména povinnost:

a) zúčastnit se na výzvu katastrálního úřadu jednání nebo na toto jednání vyslat svého zástupce,

b) ohlásit katastrálnímu úřadu změny údajů katastru týkající se jejich nemovitostí, a to do 30 dnů ode dne jejich vzniku a předložit listinu, která změnu dokládá, nejedná-li se o listiny, které předkládají příslušné státní orgány přímo k zápisu do katastru nemovitostí,

c) na vyzvání předložit ve stanovené lhůtě příslušné listiny pro zápis do katastru.

Neposkytne-li vlastník nebo jiný oprávněný na výzvu katastrálního úřadu potřebnou součinnost a zjištěný nesoulad se nepodaří odstranit
do ukončení revize, bude informace o tomto nesouladu zveřejněna na internetových stránkách Českého úřadu zeměměřického a katastrálního prostřednictvím aplikace Nahlížení do katastru nemovitostí.

ikona Oznámení o vyhlášení revize katastru nemovitostí (PDF 66.67 kB)

kalendář Zveřejněno 17. 2. 2025

Národní týden manželství

Proběhne: 10. 2. 2025 08:00 – 16. 2. 2025 20:00

Mottem letošního ročníku je „Anatomie lásky“, zve k hlubšímu zamyšlení nad tím, co tvoří zdravý a naplněný partnerský vztah. Brněnské organizace si pro vás připravily zájímavé akce. Ty se uskuteční během celého měsíce únor.

Jejich přehled a více informací najdete v brožuře níže nebo na webu: https://www.tydenmanzelstvi.cz/ 

Brožura: ikona Národní týden manželství brožura (PDF 533.02 kB)

První strana brožury

kalendář Zveřejněno 7. 2. 2025

Výsledky doplňovacích voleb do Senátu Parlamentu ČR

Novým senátorem byl zvolený PhDr. Zdeněk Papoušek, který získal ve volebním obvodu č. 60 (kde volby probíhaly) 59,4 % hlasů a tudíž vyhrál již v prvním kole voleb.

V naší městské části byla volební účast 22,79 % a zvolený kandidát získal 60,56 % vašich hlasů.

Více informací zde na webu: https://www.volby.cz/app/senat/20250117/cs/results/!_60 

kalendář Zveřejněno 20. 1. 2025

Doplňovací volby do senátu

Proběhne: 17. 1. 2025 14:00 – 25. 1. 2025 14:00

Volby se budou konat ve dvou dnech:

  • v pátek 17.ledna 2025 od 14.00 hodin do 22.00 hodin a 
  • v sobotu 18. ledna 2025 od 8.00 hodin do 14.00 hodin.

Případné druhé kolo voleb se uskuteční ve stejný čas v pátek 24. ledna a v sobotu 25. ledna 2025.

V městské části Brno-Komín patří občané do volebních okrsků 12001-12006, volební místnosti těchto okrsků jsou umístěny v přízemí a prvním patře budovy ZŠ Brno, Pastviny 70. Pro imobilní občany je v budově školy výtah (za šatnami naproti vchodu).

Více informací o přenosné volební schránce, voličských průkazech, hlasovacích lístcích najdete pod tímto odkazem: Doplňovací volby do senátu

kalendář Zveřejněno 10. 1. 2025

Sbírka pro děti

Proběhne: 2. 1. 2025 08:00 – 31. 1. 2025 17:00

Oddělení prorodinné politiky Odboru zdraví MMB ve spolupráci s příspěvkovými a neziskovými organizacemi v Brně připravilo již osmý ročník městské sbírky s názvem „Sbírka pro děti “, (ložních a koupelnových potřeb a ponožek 2025).

Sbírka probíhá od 2. do 31. ledna 2025.

Sbíráme nové ložní a koupelnové potřeby a ponožky pro děti a dospívající:

  • napínací prostěradla na jednu postel (bavlněná, froté apod.) |
    rozměr 90 x 200 cm
  • povlečení na jednu postel (bavlněná, flanelová, krepová apod.) |
    rozměr polštáře 70 x 90 cm a přikrývky 140 x 200 cm
  • nepropustné chrániče matrací | rozměr 90 x 200 cm
  • osušky – froté
  • ručníky – froté (střední a malé)
  • utěrky – bavlněné
  • ponožky – bavlněné: pro dívky (vel. 27–40), pro chlapce (vel. 27–44)

Sběrná místa

 

1. Odbor zdraví MMB, Dominikánské nám. 3, (2. patro), v jakýkoli den v těchto hodinách:

po 8.00–17.00, út 8.00–14.00, st 8.00–17.00, čt 8.00–14.00, pá 8.00–13.00

Kontaktní osoba: Bc. Jelena Kucielová, tel. 542 172 464, mail.: kucielova.jelena@brno.cz

2. vrátnice Chovánku – dětského centra rodinného typu, Vejrostova 1361/8, 635 00 Brno-Bystrc, v běžných otevíracích hodinách: po–pá: 8.00–15.30 hod.

3. vrátnice Klokánku – okamžitého domova ohroženým dětem, Michalova 4/2586, 628 00 Brno-Líšeň, v běžných otevíracích hodinách: po–pá: 8.00–15.30 hod.

Obdobnou sbírku vyhlašuje město v lednu každoročně. V uplynulých letech podpořilo organizace věnující se péči o děti např. sbírkou dětských pyžamek, hraček, knih, zdravotnického materiálu, výtvarných, školních, kosmetických a hygienických potřeb.

 ikona Sbírka pro děti leták (PDF 2.02 MB)

Leták

kalendář Zveřejněno 9. 1. 2025