Změna dopravního značení na Kníničské
Dnes 18.12.2024 bylo na Kníničské změněno dopravní značení - sjednocení a snížení rychlosti kvůli bezpečnosti chodců a provozu.
Samotné datum změny nebylo dopředu zřejmé, protože přechodné značky upozorňující na rychlost 50 km/h měla
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje objednané u externího dodavatele a nebylo jasné, kdy přesně k dodání dojde.
Nicméně jedná se o změnu avizovanou a náš záměr vyšel v článku v Komínském zpravodaji 12/2024.
Odkaz i text přikládáme v detailu aktuality.
O záměru jsme vás informovali v Komínském zpravodaji 12/2024, ke stažení zde, strana 6.
V článku je podrobně popsáno, co nás k tomu vedlo.
Připojuji i text článku a doprovodné fotografie:
Důvodem k tomuto opatření je několik
skutečností. Doposud byla v tomto úseku
povolená rychlost 50–70 km/h, nebyla
však stejná pro jednotlivé dílčí úseky mezi
přechody pro pěší. Dále má komunikace
nevyhovující šířku jízdních pruhů (jsou užší
než požaduje norma, původně byly jízdní
pruhy v režimu 1+1, dnes jsou 2+2 – obrázek
z roku 1993 je přiložen), jízdní směry nejsou
podélně odděleny. Dalšími důvody jsou existence
úrovňových přechodů a problematické
křížení k ulici Branka, havarijní stav povrchu
a v neposlední řadě také blízkost obytné zástavby,
která je rušena hlukem a prašností.
Z výše popsaného plynou velice nebezpečné
situace, kdy řidiči často projíždí na přechodech
bez signalizace (Branka, kamenolom)
vysokou rychlostí a na přechodu se signalizací
(Svratecká u sokolovny) mnohdy na červenou,
k tomu přikládám fotografii, na jejíž
pořízení k tomu článku jsem nemusel čekat
ani 5 minut a po chvíli se situace opakovala.
Stejně tak jsou zde často „pomačkané“ plechy
právě kvůli nevyhovující šířce vozovky.
Bohužel cesta k této změně DZ nebyla
vůbec jednoduchá. S kolegy z vedení MČ
Brno-Komín se Kníničské věnujeme již
od roku 2019. Pro kontext uvádím, že se je
jedná o komunikaci II. třídy s označením
II/384, vlastníkem této pozemní komunikace
je Jihomoravský kraj, na území MČ
Brno-Komín vykonává její správu společnost
BKOM, příslušným silničním správním
úřadem je pro území MČ Brno-Komín
Odbor dopravy Magistrátu města Brna.
Bylo nutné přesvědčit všechny tyto orgány,
aby změnu dopravního značení podpořili,
postup byl však pomalejší, než by si naléhavost
problému zasloužila. Samotnou výzvou
bylo také všechny zainteresované dostat
k jednomu jednacímu stolu. V průběhu
času velice pomohly dopisy a hodnocení
Policie České republiky Jihomoravského
kraje (PČR JMK), které opakovaně upozorňovaly
na nebezpečnost celého úseku a nám
pomohly v jednání.
Mnoho z vás jistě napadá, že se jedná
o polovičaté řešení – chybí tomu měření
rychlosti, bez čehož se vlastně nic nezmění,
protože někteří řidiči budou novou padesátku
ignorovat. Bohužel, máte asi pravdu,
ale měření rychlosti zatím není vedení města
Brna nakloněno. I tak jsme chtěli, aby alespoň
„první půlka“ opatření vešla v platnost.
My přitom budeme dál vedení města Brna
přesvědčovat, že měření rychlosti význam
má, že nejde o šikanu řidičů, a že dodržování
rychlosti přispěje nejen k větší bezpečnosti,
ale také k plynulosti dopravy, kterou v Brně
postrádáme.
Dodávám, že jsme si vědomi, že toto nové
opatření bude mít mnoho odpůrců, ale pokud
má řádově několik desítek vteřin zpomalení
přinést větší bezpečnost a zachránit
případně život, pak to smysl má. Stejně se
všichni nakonec potkáme na semaforu u BS
Auto nebo na druhé straně u kamenolomu.
Spěchejme pomalu.
Poděkování patří politickému vedení
města Brna, které po letech se změnou DZ
souhlasilo, dále PČR JMK, která intenzivně
vysvětlovala představitelům města, jak je
Kníničská nebezpečná a také vytrvalým občanům
Komína, kteří svými soukromými
podněty zasílanými přímo na zainteresované
orgány naši snahu podpořili. Zároveň
trvá naše výtka, že měření rychlosti na problémových
úsecích je věc, kterou obecně
v celém Brně postrádáme.
Jan Pospíšil,
místostarosta za Zelená pro Komín
Následující fotografie zachycují uspořádání jízdních pruhů v roce 1993 (1+1)
a typický průjezd na červenou na přechodu u Svratecké.
Zveřejněno 18. 12. 2024